Partnerzy serwisu:
Mobilność

Kolej w mieście: Warszawska SKM przykładem dobrego wykorzystania

Dalej Wstecz
Data publikacji:
09-05-2025
Ostatnia modyfikacja:
09-05-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Kolej w mieście: Warszawska SKM przykładem dobrego wykorzystania
fot UM Warszawa
Kolej miejska, taka jak warszawska SKM, może stać się kręgosłupem transportowym całej aglomeracji. W tym celu musi być jednak dobrze zintegrowana taryfowo i rozkładowo z innymi środkami komunikacji zbiorowej. W wykorzystaniu potencjału kolei mogłoby też pomóc złagodzenie restrykcji związanych z planowaniem przestrzennym, zawartych dziś w Ustawie o Transporcie Kolejowym – uznali przedstawiciele władz Warszawy podczas debaty na Kongresie Inteligentnych Miast.

Debatę strategiczną tegorocznego Kongresu poświęcono zagadnieniom związanym z warszawską Szybką Koleją Miejską, która 3 października będzie świętowała dwudziestolecie rozpoczęcia przewozów. Historię przewoźnika, przedstawioną skrótowo przez członka jego zarządu Marka Chmurskiego, opisaliśmy w tym miejscu.

ZTM: Przede wszystkim pasażer

– Należy różnicować rynek transportu, w tym również kolei. Metropolia warszawska pokazuje, że to działa – oceniła dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie Katarzyna Strzegowska. Dziś podejmowanie decyzji np. w sprawie integracji taryfowej jest według niej łatwiejsze niż w pionierskich latach SKM, można też planować je z większym wyprzedzeniem. Rozmowy o wspólnym bilecie muszą jednak być prowadzone z każdym przewoźnikiem osobno.

Jak oceniła, najważniejsze jest kompleksowe spojrzenie z punktu widzenia mieszkańca aglomeracji. – Również planując rozkłady, musimy widzieć przede wszystkim pasażera – zaznaczyła. Do największych wyzwań stojących dziś przed warszawskim publicznym transportem zbiorowym należą utrudnienia związane ze zbliżającą się modernizacją warszawskiej linii średnicowej.

– Dziś nie wyobrażamy sobie Warszawy i aglomeracji bez oferty kolejowej na wspólnym bilecie. Dostępność oferty przewozowej to też bodziec do mieszkańców wpływający na decyzję o wyborze miejsca zamieszkania – podsumowała.

MZA: Integracja z autobusami była kluczowa

Członek zarządu warszawskich Miejskich Zakładów Autobusowych Leszek Ruta – w latach 2006-2013 dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego – wspominał, że w precedensowej sytuacji (żadne miasto w Polsce nie powołało wcześniej własnego przewoźnika kolejowego) decydenci nie mieli jasności w wielu kwestiach. – Wydawało się oczywiste, że potencjał kolei trzeba spróbować wykorzystać. Nie było jednak jasne, czy miasto powinno nadal rozwijać swojego operatora, czy też raczej angażować się w Koleje Mazowieckie. W końcu – między innymi z powodu gorącej atmosfery tworzonej przez związkowców w przedsiębiorstwie – uznaliśmy, że trzeba skorzystać z utworzonej już SKM i woli części podwarszawskich samorządów – przypomniał Ruta.

Wyzwaniem była też współpraca z przewoźnikami autobusowymi (również prywatnymi), tak by ich połączenia zaczęły uzupełniać kolej zamiast z nią konkurować. Udało się doprowadzić do takiego stanu, między innymi, w powiecie legionowskim, gdzie rozwój przewozów dowożących do pociągów SKM był bardzo dynamiczny. – Problem integracji między koleją a samorządami nadal jednak istnieje – przyznał Ruta, oceniając, że pewne zamieszanie wprowadził tu założony w 2019 r. Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych. – Część samorządów, które sięgnęły po te pieniądze, odwróciły się od kolei – stwierdził.

W roku 2009 uruchomiono specjalne linie dowozowe L. – Był to owoc dyskusji z jednym z kandydatów na wójta gminy Wieliszew – poinformował Ruta. Co do taryfy biletowej, przyjęto kompromis: w „elkach” obowiązuje Warszawska Karta Miejska, ale wpływy ze sprzedaży biletów jednorazowych są przychodem przewoźnika. Najważniejsza jest jednak ścisła integracja z rozkładem jazdy kolei.

Biuro Architektury: Zapisy UoTK do zmiany

– Przez długi czas myślano, że wzrost miast można oprzeć na motoryzacji indywidualnej. Dziś Warszawa stoi transportem zbiorowym – stwierdził pełniący obowiązki dyrektora Biura Architektury i Planowania Przestrzennego m. st. Warszawy Bartosz Rozbiewski. Tworząc podwaliny pod nową strategię rozwoju i plan ogólny, władze miasta – według słów Rozbiewskiego – starają się „dociążać kolej”. – Tu właśnie widzimy rezerwy rozwojowe miasta. Kolej daje miastu możliwość symbiozy z aglomeracją – stwierdził dyrektor, zaznaczając, że wiele elementów obecnego węzła kolejowego w stolicy – na przykład możliwości przesiadkowe – wymagają poprawy.

Zdaniem Rozbiewskiego obecne zapisy Ustawy o Transporcie Kolejowym – dotyczące, między innymi, odległości od infrastruktury kolejowej – utrudniają prace planistyczne. – Pokutuje przekonanie, że transport kolejowy jest uciążliwy. My tymczasem chcemy zagęszczać zabudowę, miksować funkcje i przybliżać je do siebie. Za granicą podobne zbliżenie do kolei już nastąpiło. Linia nie może być eksterytorialnym korytarzem, z którym mogą sąsiadować tylko określone rodzaje usług – przekonywał dyrektor.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

SKM Warszawa: Od jednej krótkiej linii do prężnej sieci

Komunikacja

SKM Warszawa: Od jednej krótkiej linii do prężnej sieci

Roman Czubiński 07 maja 2025

Nowy rozkład jazdy dla pociągów SKM Warszawa

Mobilność

Nowy rozkład jazdy dla pociągów SKM Warszawa

Redakcja/inf. pras. 13 grudnia 2024

SKM Warszawa nadal na torach metropolii warszawskiej

Mobilność

SKM Warszawa nadal na torach metropolii warszawskiej

Redakcja/inf. pras. 09 grudnia 2024

Jesienne zmiany w rozkładzie SKM Warszawa

Komunikacja

Jesienne zmiany w rozkładzie SKM Warszawa

UM Warszawa 26 sierpnia 2024

SKM Warszawa: Trudny rok, ale z nowymi relacjami

Komunikacja

SKM Warszawa: Trudny rok, ale z nowymi relacjami

Roman Czubiński 31 stycznia 2024

Jak pojadą pociągi SKM Warszawa w nowym rozkładzie jazdy?

Komunikacja

Jak pojadą pociągi SKM Warszawa w nowym rozkładzie jazdy?

inf. pras. UM Warszawa 07 grudnia 2023

Zobacz również:

SKM Warszawa: Od jednej krótkiej linii do prężnej sieci

Komunikacja

SKM Warszawa: Od jednej krótkiej linii do prężnej sieci

Roman Czubiński 07 maja 2025

Nowy rozkład jazdy dla pociągów SKM Warszawa

Mobilność

Nowy rozkład jazdy dla pociągów SKM Warszawa

Redakcja/inf. pras. 13 grudnia 2024

SKM Warszawa nadal na torach metropolii warszawskiej

Mobilność

SKM Warszawa nadal na torach metropolii warszawskiej

Redakcja/inf. pras. 09 grudnia 2024

Jesienne zmiany w rozkładzie SKM Warszawa

Komunikacja

Jesienne zmiany w rozkładzie SKM Warszawa

UM Warszawa 26 sierpnia 2024

SKM Warszawa: Trudny rok, ale z nowymi relacjami

Komunikacja

SKM Warszawa: Trudny rok, ale z nowymi relacjami

Roman Czubiński 31 stycznia 2024

Jak pojadą pociągi SKM Warszawa w nowym rozkładzie jazdy?

Komunikacja

Jak pojadą pociągi SKM Warszawa w nowym rozkładzie jazdy?

inf. pras. UM Warszawa 07 grudnia 2023

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij